Apple Car kan automatisch stoelen configureren en display voor alleen bestuurders

Passagiers van de “Apple Car” kunnen mogelijk alleen displays in de auto zien terwijl ze een speciale bril dragen voor privacy, terwijl de bestuurder kan ontdekken dat de stoel en het stuur van de auto automatisch van positie kunnen veranderen door de aanwezigheid van hun iPhone te detecteren.

De “Apple Car” is een geruchtenproduct dat al geruime tijd in ontwikkeling is, maar berichten vanaf begin 2021 beweren dat het misschien niet lang meer zal duren voordat het officieel wordt gelanceerd. Apple zou in gesprek zijn met Hyundai-dochter Kia om de auto te maken voor een mogelijke lancering in 2024, met een “bètaversie” die waarschijnlijk in 2022 zal verschijnen.

Als auto waarvan wordt gedacht dat hij een elektrische aandrijflijn en zelfrijdende voertuigsystemen bevat, wordt verwacht dat de “Apple Car” ook vele andere radicale ontwerpen zal hebben, die zowel het uiterlijk als de bruikbaarheid beïnvloeden.

In een paar patenten die dinsdag zijn verleend door het US Patent and Trademark Office, biedt Apple manieren waarop het voertuig anders zou kunnen zijn, zowel wat betreft privacy als wat betreft het comfort van de bestuurder.

Weergavesysteem voor meerdere gebruikers

Het eerste octrooi heeft betrekking op een probleem met displays in voertuigen. In tegenstelling tot een analoge wijzerplaat of andere niet-verlichte elementen die de bestuurder informeren, zendt een display typisch licht uit en kan het door andere weggebruikers van buitenaf leesbaar zijn.

Bovendien willen passagiers voor entertainment in de auto mogelijk niet naar dezelfde inhoud kijken als er maar één scherm beschikbaar is. Het hebben van meerdere beeldschermen kan een dure oplossing zijn, maar ook een oplossing die ertoe kan leiden dat gebruikers kleinere schermen hebben om te bekijken in plaats van een groter gedeeld scherm.

Het patent, getiteld “Multi-user display system”, heeft tot doel beide elementen te repareren door te spreken over een concept dat wordt onderzocht door sommige 3D-televisies die een speciale bril gebruiken. Passagiers in het voertuig krijgen een bril om te dragen die gebruik maakt van een vloeibaar kristal lichtmodulerend systeem, namelijk een actief sluitersysteem dat herhaaldelijk licht blokkeert en doorlaat.

Dit systeem is gesynchroniseerd met het weergavesysteem, waardoor inhoud alleen kan worden uitgezonden op momenten dat het luik van de bril open is. Dit gebeurt zo snel dat de drager de luiken niet ziet openen of sluiten, maar wel de inhoud.

Om het systeem privé te maken, stelt Apple voor dat voor tijden dat de sluiter in de bril gesloten is, hetzelfde systeem andere nep-inhoud weergeeft, waardoor de door de gebruiker zichtbare inhoud onleesbaar wordt voor externe waarnemers die de gesynchroniseerde bril niet hebben.

Het concept kan worden uitgebreid om rekening te houden met meerdere gebruikers en unieke inhoud. Door de timing van de te compenseren bril aan te passen, betekent dit dat het systeem één set inhoud kan weergeven terwijl de sluiter van de ene gebruiker open is en de andere gesloten, en vervolgens schakelt om andere inhoud weer te geven die samenvalt met de tegenovergestelde sluiteropstelling.

You may also like