Apple heeft een partner gevonden om de eerste Apple auto te maken

Apple is nog steeds koppig stil over zijn inspanningen op het gebied van elektrische auto’s, maar het “Apple Car” -project lijkt achter de schermen snel vooruitgang te boeken. Nadat geruchten dat fabricageovereenkomsten met Hyundai en Kia waren mislukt, meldde The Korea Times deze week dat de iPhone-maker een nieuw doelwit heeft gevonden, LG (ja, de Koreaanse elektronicagigant), om al in 2024 zijn eerste EV-model te maken.

Apple staat op het punt een contract te tekenen met een joint venture van LG en Magna, een Canadese autoleverancier, zo vertelden bronnen aan de Koreaanse krant. Het aanvankelijke productievolume zal klein zijn, zei een bron, aangezien Apple voornamelijk vroege prototypes gebruikt om de markt te evalueren.

De joint venture, bekend als e-Powertrain, heeft een waarde van $ 1 miljard. LG zal 51 procent van het nieuwe bedrijf bezitten en Magna de rest.

Eerder ging het gerucht dat Apple gesprekken had gevoerd met Hyundai en Kia om de eerste Apple Car te produceren. (Hyundai heeft een belang in Kia en Kia bezit verschillende dochtermaatschappijen van Hyundai.) De iPhone-maker had ook Nissan benaderd. Die discussies zijn naar verluidt allemaal mislukt omdat gevestigde autofabrikanten vreesden om als “de Foxconn van de auto-industrie” te eindigen.

Een autopartnerschap met LG lijkt misschien onverwacht, maar het kan voor beide partijen juist gunstig zijn. LG is al een belangrijke partner met de bestaande bedrijven van Apple. Verschillende dochterondernemingen van de LG Group, waaronder LG Display, LG Chem, LG Energy Solution en LG Innotek, zijn al jarenlang leveranciers van Apple.

Ondertussen is het Koreaanse conglomeraat aan het verdwijnen uit de gsm-branche en is het zijn banden met de auto-industrie aan het verdiepen. LG heeft motoren, accu’s en componenten geleverd voor de EV-afdeling van General Motors en voor Tesla.

“Omdat het merk LG niet zo sterk is in de wereldwijde EV-industrie, heeft het een behoorlijk concurrerende referentie nodig om te pronken met zijn transformatie-inspanningen. Vanuit dat oogpunt is de gok van LG op de Apple EV niet zo slecht, en vice versa voor Apple ”, aldus een van de bronnen van The Korean Times.

In een gedetailleerd rapport over Apple Car in januari schatte Morgan Stanley dat Apple slechts 2 procent van de automarkt hoeft te veroveren om het omzetniveau van de iPhone te halen. (Apple haalde $ 26 miljard binnen van iPhones in het laatste kwartaal van 2020.)

“Smartphones vormen een jaarlijkse [adresseerbare markt] van $ 500 miljard. Apple heeft ongeveer een derde van deze markt in handen. De mobiliteitsmarkt is $ 10 biljoen. Apple zou dus maar een aandeel van 2 procent van deze markt nodig hebben om de omvang van hun iPhone-bedrijf te hebben ”, aldus het rapport van de investeringsbank.
Morgan Stanley-analist Katy Huberty benadrukte Apple’s $ 20 miljard aan R & D-budget en schreef: “Een opmerkelijk percentage van de Apple-inkomsten in een bepaald jaar komt van producten en diensten die 3 tot 5 jaar geleden nog niet bestonden. Een belangrijk punt als je gaat nadenken over auto en gezondheid en AR. “

Op de lange termijn denkt ze ook dat Apple zijn auto-inspanningen eerder verticaal integreert in plaats van te vertrouwen op externe partners, een legitieme zorg van autofabrikanten die weigerden met Apple samen te werken.

You may also like