Apple Car Tesla Mirrorlink

Apple heeft een voormalig Tesla directeur aangenomen om de Apple auto te helpen ontwikkelen

Apple heeft naar verluidt voormalig Tesla-softwaredirecteur Christopher Moore aangenomen
Moore zou botsen met Tesla-baas Elon Musk over zijn Autopilot-systeem
De voormalige Tesla-exec werkt nu aan de ontwikkeling van software voor de Apple Car
Apple werkt sinds 2014 aan zijn lang geruchtmakende zelfrijdende auto-project

pple heeft naar verluidt een voormalige Tesla-software-expert ingehuurd – een sterke indicator dat er nog steeds wordt gewerkt aan de langverwachte Apple Car.

Het bedrijf uit Cupertino heeft Christopher Moore aangenomen, een voormalig softwaredirecteur van Tesla Autopilot, die volgens Bloomberg een meningsverschil had met Tesla-baas Elon Musk.

Moore rapporteert aan Stuart Bowers, een andere voormalige Tesla-manager die vorig jaar bij Apple kwam, zegt het rapport, daarbij verwijzend naar insiders ‘met kennis van zaken’.

Er is weinig bekend over het Apple-project, met de codenaam Project Titan, hoewel eerdere rapporten suggereerden dat het product tegen 2024 op de markt zou kunnen komen.

Apple Car kan komen in de vorm van een fysiek voertuig of zelfs een zelfrijdend softwaresysteem dat wordt aangeboden door een traditionele autofabrikant, zoals iOS voor auto’s.

MailOnline heeft contact opgenomen met Apple voor commentaar over de recente aanwerving.

‘De stap suggereert dat Apple doorgaat met pogingen om zelfrijdende technologie te ontwikkelen, een race met hoge inzetten met autofabrikanten zoals Tesla’, zegt Bloomberg in zijn rapport.

‘Moore sluit zich aan bij een divisie die bekend staat om zijn geheimhouding – Apple heeft zijn autoplannen nooit publiekelijk bekendgemaakt – en frequente omzet.’

Bij Tesla suggereerde Moore dat Musk de mogelijkheden van Autopilot, Tesla’s reeks geavanceerde rijhulpsystemen, had overschat, zei Bloomberg.

Moore zei dat de bewering van Musk dat Tesla-voertuigen tegen het einde van 2021 volledig autonoom zouden kunnen rijden, niet ‘overeenkomt met de technische realiteit’, zo zouden gesprekken met het California Department of Motor Vehicles onthullen.

Vanaf dinsdagmiddag is Moore’s LinkedIn-pagina nog steeds werkzaam voor Tesla als Autopilot-softwaredirecteur, wat suggereert dat de benoeming zeer recent is.

Het hoofd van Apple Car’s inspanningen, Doug Field, trad in september in dienst bij Ford. Bij Apple was Field ‘vice-president van Special Projects’ – een team dat prototypes ontwerpt en uiteindelijk de volgende generatie producten voor Apple lanceert.

Apple Car is ongetwijfeld een van zijn ‘speciale projecten’, in navolging van onder meer de Mac-computer, de iPhone, de iPad en de Apple Watch.

Apple werkt sinds 2014 aan Project Titan, dus Apple Car zal minstens tien jaar werk hebben vertegenwoordigd als en wanneer het product tot wasdom komt.

Apple-CEO Tim Cook bevestigde dat Apple aan een dergelijk project werkt in een kort interview met Bloomberg in 2017, hoewel hij zei dat zijn bedrijf zich meer ‘focust op autonome systemen’ dan op een fysiek voertuig.

‘We zien het een beetje als de moeder van alle AI-projecten’, zei Cook in het interview. ‘Het is waarschijnlijk een van de moeilijkste AI-projecten om aan te werken.’

Het bedrijf mikt op 2024 om een ​​personenauto te produceren, volgens bronnen die eind vorig jaar door Reuters werden geciteerd, hoewel de Covid-pandemie dit mogelijk heeft teruggedrongen.

De auto zal worden aangedreven door ‘monocell’-batterijtechnologie die de kosten radicaal kan verlagen en het bereik van het voertuig kan vergroten voordat opladen nodig is, beweerden de bronnen destijds.

Apple overweegt blijkbaar lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen, die inherent minder snel oververhitten en daarom veiliger zijn dan andere soorten lithium-ionbatterijen.

‘Het is het volgende niveau’, vertelde de bron aan Reuters. ‘Zoals de eerste keer dat je de iPhone zag.’

Het blijft onduidelijk wie een auto van het merk Apple zou assembleren, maar bronnen hebben gezegd dat ze verwachten dat het bedrijf zal vertrouwen op een productiepartner.

De auto van Apple heeft mogelijk meerdere lidar-sensoren voor het scannen van verschillende afstanden. Lidar omvat lasers die korte pulsen uitzenden, die terugkaatsen wanneer ze een obstakel raken.

Reuters meldde eerder dat Apple gesprekken had gevoerd met potentiële lidar-leveranciers, maar ook de mogelijkheden onderzocht om een ​​eigen sensor te bouwen.

In 2015 vertelde Apple-bestuurslid Mickey Drexler aan Business Insider dat Steve Jobs overwoog een auto te bouwen voordat hij in 2011 stierf.

In 2016 maakte ConceptsiPhone een video van een mogelijk Apple Car-prototype, met een breed dashboarddisplay, connectiviteit met andere Apple-apparaten en het kenmerkende minimalistische ontwerp van het bedrijf.

You may also like