Apple (AAPL) heeft de afgelopen jaren moeite gehad om innovatieve producten op de markt te brengen en er zijn veel verwachtingen gewekt over zijn Apple Car-project. Hoewel dit vanuit technologisch perspectief logisch kan zijn, als de Apple Car echt innovatief is op het gebied van batterij en autonoom rijden, heeft het vanuit financieel oogpunt misschien minder goede vooruitzichten.
Achtergrond

Zoals ik heb geanalyseerd in mijn vorige artikel “Apple: de waardering ervan is gerechtvaardigd door een grotere blootstelling aan diensten”, is Apple een geweldige langetermijninvestering vanwege verschillende concurrentievoordelen ten opzichte van vergelijkbare bedrijven, die naar verwachting de komende tijd niet zullen worden uitgedaagd jaar.

Een gebied waar Apple de afgelopen jaren echter een beetje mee worstelde, is innovatie en het aanbieden van nieuwe producten aan consumenten. Het bedrijf slaagt er niet in om echt iets nieuws op de markt te brengen en concurrenten gaan door op sommige gebieden, zoals de opvouwbare telefoon die Samsung Electronics (OTC:SSNLF) en Huawei al hebben, terwijl Apple naar verwachting alleen een opvouwbare telefoon zal aanbieden in de komende paar jaar.

Meer recentelijk was de groeistrategie gericht op wearables en services, waardoor het gewicht op de totale inkomsten aanzienlijk is toegenomen. Desalniettemin heeft Apple al enkele jaren geen nieuw groot product op de markt gebracht, wat in toenemende mate heeft geleid tot de vraag of Apple nog wel de capaciteit heeft om te innoveren of dat Apple op de lange termijn in de voetsporen zal treden van andere grote technologiebedrijven die een dominante positie hebben verloren. positie in hun branche, zoals IBM (IBM).

Er is enige speculatie geweest over nieuwe producten, waarbij de Apple Car een van de meest gespeculeerde producten is die in de nabije toekomst zullen worden gelanceerd. De afgelopen weken zijn de speculaties toegenomen dat Apple inderdaad doorgaat met het Apple Car-project, toen er nieuws naar buiten kwam over mogelijke afspraken met leveranciers voor de assemblage van de auto en de productie van batterijen.
Apple Car – Product/technologisch perspectief

Hoewel er niet veel officiële gegevens van Apple zijn over zijn autoproject, is dit een onderwerp dat de afgelopen jaren veel is besproken en sommige details lijken min of meer zeker te zijn met betrekking tot de Apple Car.

Wat algemeen wordt verwacht, is dat dit een auto van het merk Apple zal zijn, met een elektrische motor en autonoom rijden. Ook zou Apple willen dat de auto in de VS wordt gebouwd en hoogstwaarschijnlijk zal dit concurreren in het high-end of luxe autosegment.

De Apple Car wordt mogelijk binnen drie tot zes jaar gelanceerd en Apple heeft naar verluidt vergevorderde afspraken met sommige leveranciers om de auto en de elektrische batterijen te produceren. Dit betekent dat Apple waarschijnlijk de meeste controle zal nemen over de hardware en software die in de auto gaat, maar niet zozeer over de productiekant ervan.

Er is inderdaad wat nieuws geweest over een mogelijke overeenkomst tussen Apple en Hyundai-Kia (OTCPK:HYMPY) voor de productie van de Apple Car, waarschijnlijk in de assemblagefabriek van de autofabrikant in West Point, Georgia. Deze besprekingen zijn echter naar verluidt beëindigd en ook zijn er geruchten geweest over een mogelijke overeenkomst met Magna International (MGA) en LG voor de productie van de Apple Car, maar tot nu toe lijkt dit nog ter discussie te staan.

Meer recentelijk was er nieuws over de batterij, met een mogelijke deal met Chinese producenten in de maak. Naar verluidt is Apple in gesprek met BYD (OTCPK:BYDDY) en CATL voor de productie van elektrische batterijen, waarbij het bouwen van Amerikaanse productiefaciliteiten in de VS een voorwaarde is om tot overeenstemming te komen.

Apple is van plan om van de batterij een belangrijke onderscheidende factor van de Apple Car te maken ten opzichte van concurrenten, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan lithium-ijzerfosfaatbatterijen in plaats van lithium-ionen, omdat ze goedkoper te bouwen zijn omdat ze geen nikkel of kobalt gebruiken. Daarom is het erg belangrijk om een ​​leverancier te selecteren met ervaring op dit gebied die het vermogen heeft om met goede kwaliteit te bouwen, iets wat deze Chinese leveranciers al hebben.

Vanuit technologisch oogpunt is dit waar Apple hoogstwaarschijnlijk enig concurrentievoordeel kan hebben ten opzichte van traditionele fabrikanten van originele apparatuur (OEM’s) en Tesla (TSLA), met een waarschijnlijke diepe integratie met zijn iOS-software.

Dit betekent dat vanuit een ‘ecosysteem’-perspectief de Apple Car misschien logisch is, aangezien in de toekomst wordt verwacht dat auto’s zelf zullen rijden en mensen een groot deel van hun tijd in de auto zullen doorbrengen met infotainment of andere elektronische apparaten voor amusement. Het is duidelijk dat dit een tijdje kan duren voordat dit gebeurt, omdat het een ‘volledig rijdende auto’-capaciteit vereist, wat een aanzienlijke sprong voorwaarts zou zijn in vergelijking met wat de huidige autonome rijsystemen kunnen bereiken.

Als Apple inderdaad een dergelijk niveau van zelfrijdende mogelijkheden kan bereiken, is het misschien de eerste die een robotaxi-service aanbiedt die belangrijk zou zijn in de toekomstige mobiliteitsmarkt, ook al betekent dit niet noodzakelijk een concurrentievoordeel ten opzichte van andere technologie- / autobedrijven . Tesla heeft ook dezelfde strategie om zijn FSD-systeem te ontwikkelen en robotaxi-diensten aan te bieden, terwijl Uber Technologies (UBER) en andere technologiebedrijven ook autonome rijsystemen ontwikkelen, dus de concurrentie op dit gebied zal in de toekomst zeker hevig zijn.

Als een Apple Car vanuit technologisch oogpunt misschien logisch is vanwege het technologische leiderschap van Apple en de mogelijke integratie met zijn andere producten en diensten, kan het vanuit financieel oogpunt anders zijn.
Apple Car – Financieel perspectief

Naar mijn mening is de overstap van Apple naar de auto-industrie meer een ‘ecosysteem’-benadering dan het aandringen op een nieuw product dat de financiële cijfers van Apple aanzienlijk kan verbeteren, omdat de auto-industrie een lage marge en kapitaalintensieve onderneming is, niet bijzonder aantrekkelijk zijn voor een bedrijf met een zeer sterk financieel profiel als Apple.

De eerste last voor zijn financiën is dat het ontwikkelen van een auto vrij duur is en dat er geen garantie op succes is, aangezien Apple een nieuwe markt betreedt. Als er geen vraag is naar een Apple Car, betekent dit dat het bedrijf miljarden dollars verliest in dit project, dat in plaats daarvan elders had kunnen worden gebruikt. De auto-industrie heeft enkele goede voorbeelden van hoe het slecht kan aflopen, zoals het Volkswagen (OTCPK:VWAGY) Phaeton-model waarin de Duitse autofabrikant de luxemarkt wilde betreden, maar alleen al in dit model ongeveer $ 1 miljard heeft verloren.

Hoewel Apple wereldwijd een uitstekend consumentenmerk heeft, is het niet precies hetzelfde om $ 1.500 smartphones en $ 100.000 auto’s te verkopen. Er is dus een aanzienlijk risico voor Apple dat consumenten de voorkeur blijven geven aan een Tesla, Audi (OTCPK:AUDVF), BMW (OTCPK:BMWYY) of Mercedes in plaats van een auto van het merk Apple in het high-end tot luxe segment, net zoals het gebeurde met de VW Phaeton.

Als een Apple Car niet voldoende verkoopvolume bereikt, betekent dit dat Apple hoogstwaarschijnlijk een groot deel van het geld zal verliezen dat het heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van de auto. Het is niet mogelijk om te weten hoeveel Apple uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) met betrekking tot het Apple Car-project, maar het geeft zeker al miljarden per jaar uit. Als de Apple Car uiteindelijk niet doorgaat, kunnen deze uitgaven niet volledig worden verzilverd. Aan de andere kant kan het leiden tot een geavanceerder autonoom rijsysteem dan concurrenten en Apple kan het aan andere autofabrikanten verkopen, waarmee hij in ieder geval een deel van zijn investering te gelde maakt.

Zelfs in de veronderstelling dat de auto succesvol is en goede verkoopvolumes heeft, is dit een project dat naar verwachting een ondergemiddelde winstgevendheid voor Apple zal opleveren, en daarom op de lange termijn een twijfelachtig pad voor het bedrijf is.

Dit kan gebeuren omdat de winstgevendheid van de auto-industrie niet indrukwekkend is, en in vergelijking met de zakelijke segmenten van Apple, zou een Apple Car een van de laagste brutomarges moeten hebben. In het afgelopen jaar bedroeg de brutomarge van Apple 38,2%, waarbij het segment Producten een brutomarge van 31,5% rapporteerde, terwijl Services een brutomarge van 66% had.

In de auto-industrie heeft Tesla een brutomarge van ongeveer 21%, terwijl de Duitse premium autofabrikanten brutomarges hebben tussen 15-20%, dus een Apple Car zou niet veel andere brutomarge moeten hebben. Dit zal duidelijk een product met een relatief lage marge zijn voor Apple, wat volledig in strijd is met zijn recente strategie om groei te stimuleren in het dienstensegment dat een bovengemiddelde winstgevendheid heeft.

De Apple Car zal echter hoogstwaarschijnlijk concurreren met high-end modellen, zoals de Tesla Model S, en hoogstwaarschijnlijk zal Apple in de nabije toekomst geen autofabrikant voor de massamarkt willen worden, wat betekent dat de verkoop per eenheid enigszins beperkt zou moeten zijn, zelfs als de auto succesvol is.

Het is moeilijk te voorspellen hoeveel auto’s Apple per jaar zal kunnen verkopen, maar uitgaande van 150.000 eenheden per jaar in de eerste jaren en een gemiddelde verkoopprijs van ongeveer $ 100.000, zal dit ongeveer $ 15 miljard aan verkopen per jaar opleveren. Gezien het feit dat Apple vorig jaar ongeveer $ 275 miljard aan inkomsten genereerde, toont dit aan dat een Apple Car een beperkte impact zou moeten hebben op de financiële cijfers van het bedrijf en een gewicht van minder dan 5% van zijn totale inkomsten zou moeten hebben.
Conclusie

Apple is een geweldig bedrijf en historisch gezien is innovatie een van de belangrijkste sterke punten geweest, een situatie die de afgelopen jaren is veranderd omdat het bedrijf moeite heeft gehad om nieuwe producten aan te bieden die een echte impact hebben. Een Apple Car lijkt logisch vanuit een ‘ecosysteem’-perspectief, en als Apple in staat is om volledig autonoom te rijden, zal het de concurrentie voorblijven.

Aan de andere kant is dit vanuit financieel oogpunt niet zo dwingend omdat het aanzienlijke investeringen vereist en de auto-industrie een veel lagere winstgevendheid heeft dan de rest van haar activiteiten. Apple is een geweldig bedrijf, maar het hoeft niet alles te doen en een Apple Car lijkt een project te zijn met een risico-opbrengstprofiel dat meer gericht is op de keerzijde, aangezien het grote financiële verplichtingen vereist en het rendement lager kan zijn dan voor zijn andere producten.

You may also like