We beoordelen MirrorLink, een van de nieuwe soort van-smartphone verbonden car infotainmentsystemen.

Terug in de dag in-car entertainment was eenvoudig. Je had een drukknop stereo-installatie die kan afstemmen op AM of FM, en er zouden zes presets. Toen kwam cassettespelers en cd’s, maar dat was ok omdat de eenheden waren nog steeds vrij gemakkelijk en eenvoudig te bedienen. En dan hadden we satnav, dat is waar de dingen ingewikkeld geworden. Satnav systemen gebruikt worden, en velen nog steeds zijn, te complex. Te veel kleine, niet-intuïtieve pictogrammen, te veel persen om eenvoudige taken te doen, en zelfs voor de hand liggende, zoals ‘annuleren begeleiding “kan moeilijk te vinden zijn. Maar de systemen waren vrij betrouwbaar, omdat ze waren all-in-one.

IMG_7964

Nu zien we een nieuw ras van in-car infotainment unit, de smartphone geïntegreerd systeem. Onze lange termijn Vitara heeft één, en als je een Android-telefoon maakt gebruik van een zogenaamde MirrorLink (http://www.mirrorlink.com/). Dit betekent dat het werkt in twee modi – zonder de smartphone, en met. Zonder de smartphone is vrij eenvoudig – je krijgt de gebruikelijke radio of media (Bluetooth, USB etc) streaming, navigatiesysteem en functies van de telefoon. Deze werken allemaal redelijk goed, hoewel het radiosysteem heeft iconen die zijn een beetje te klein en onhandig. Uw smartphone, wanneer deze niet is aangesloten op MirrorLink, kan functioneren als de gebruikelijke Bluetooth audio streaming voor muziek of telefoongesprekken. En als je Android-smartphone is verbonden krijg je extra functies via apps op de smartphone geïnstalleerd. Apple-gebruikers krijgen de soortgelijke CarPlay, die we zullen bespreken in een update.

De Vitara’s gehele infotainment systeem, met inbegrip van het volume, wordt alleen touchscreen. Ja, touchscreens zijn al de woede van deze dagen, maar zijn helaas niet geschikt voor gebruik in de auto. De reden is heel simpel – ze je nodig hebt om te kijken naar de controle als je het aanraakt, in tegenstelling tot het bereiken van een wijzerplaat, schakelaar, hendel of knop op gevoel werken alleen, zonder de noodzaak om te kijken.

Lees het hele verslag op de website van Practical Motoring

You may also like