Een van de grootste voordelen van het gebruik van Android Auto in de auto is het uitgebreide app-portfolio, waardoor bestuurders in feite navigatiesoftware, muziekspelers of verschillende andere tools rechtstreeks op de head-unit kunnen uitvoeren.

Hoewel de meeste mensen vasthouden aan Google Maps, Waze, Spotify of YouTube Music, zijn er tal van andere apps die al compatibel zijn met Android Auto en die kunnen worden gedownload via de Google Play Store.

De op Mountain View gebaseerde zoekgigant werkt de klok rond om nog meer apps naar de wereld van Android Auto te brengen. Daarom heeft het bedrijf eerder dit jaar het platform voor nieuwe categorieën ontgrendeld. Met andere woorden, ontwikkelaars van derden kunnen nu navigatie-apps en EV-oplaadtools naar Android Auto brengen, en volgens Google zelf werken er al verschillende van hen aan dergelijke updates.

Dit kan alleen maar goed nieuws zijn voor iedereen, zowel gebruikers als Google, maar zoals we op de harde manier hebben geleerd, werken apps soms niet precies zoals verwacht op Android Auto.

En een van de fouten die u kunt tegenkomen wanneer u ze probeert te starten in de Android Auto-app, ziet er ongeveer zo uit: ‘Kan app [app-naam] niet installeren of updaten.’

Op het eerste gezicht is dit een nogal vreemde foutmelding die niets zegt over het probleem met de app die je probeert te gebruiken, maar in feite duidt het op een probleem met de Google Play Store-services.

Het foutbericht

Android Auto is geïntegreerd met alle Google-services, waaronder Google Play, net als de rest van de apps die je achter het stuur gebruikt, zoals Google Assistant en Google Maps.

Om alles correct te laten werken, moet de Google Play Store dus altijd volledig up-to-date zijn, en dit is de reden waarom u de bovengenoemde foutmelding op Android Auto ziet.

Ook Google bevestigde dat deze foutmelding het resultaat is van een verouderde versie van de Google Play Store op je smartphone.

“Als u de foutmelding ‘Kan XXX app niet installeren of updaten’ ziet wanneer u de Android Auto-app start, moet u mogelijk eerst de Play Store op uw telefoon updaten om de apps zoals Google-app, Google Maps en Google Play Music te installeren / updaten. met Android Auto ”, legt Google uit.
Hoe het foutbericht te herstellen

Zoals je waarschijnlijk al hebt bedacht, is de oplossing vrij eenvoudig en het enige dat je op je apparaat hoeft te doen om alles weer volledig te laten werken, is door gewoon de Google Play Store-app bij te werken. En om dit te doen, moet u eerst de telefoon loskoppelen van uw head-unit en vervolgens de Google Play Store-app op het apparaat starten.

Tik vervolgens op het menupictogram in de linkerbovenhoek en vouw het instellingenscherm uit, ga vervolgens naar de sectie Build-versie of Play Store-versie onder aan de pagina.

Wanneer u een bericht ziet met de tekst “Er wordt een nieuwe versie van Google Play Store gedownload en geïnstalleerd”, drukt u gewoon op de OK-knop en geeft u het een paar minuten de tijd om het proces te voltooien. Uiteraard moet u gedurende deze hele tijd verbinding met internet hebben, aangezien uw Android-telefoon de nieuwste Google Play Store-versie moet downloaden van de services van Google.

Als je klaar bent, kun je het apparaat verbinden met je head-unit, en deze keer zou Android Auto elke compatibele app die je achter het stuur wilt gebruiken correct moeten starten. Indien nodig moet de nieuwste versie automatisch worden gedownload en zou de bovengenoemde fout niet langer moeten worden weergegeven, omdat alles op de achtergrond wordt uitgevoerd.

You may also like