Toyota president vertelt Apple om zich voor te bereiden op vertraging met Apple Car

Toyota-president Akio Toyoda zei dat als een “Apple Car” werkelijkheid wordt, het bedrijf Cupertino zich moet voorbereiden op ten minste 40 jaar service en ondersteuning.

In een persconferentie op donderdag zei de heer Toyoda in zijn rol als voorzitter van de Japan Automobile Manufacturers Association dat hij de intrede van Apple in de auto-industrie verwelkomde, maar voegde eraan toe dat het bedrijf Cupertino zich beter kan schrap zetten voor de lange termijn.

“Iedereen kan een auto maken als hij over de technische bekwaamheid beschikt”, zei meneer Toyoda. “Maar als ze eenmaal een auto hebben gemaakt, hoop ik dat ze zullen erkennen dat ze zichzelf moeten stelen voor 40 jaar reageren op klanten en op verschillende veranderingen.”

“Technologiebedrijven die de auto-industrie betreden, betekent dat de auto-industrie een toekomst heeft en de keuzes voor klanten zullen verruimen”, vervolgde Toyoda. “We verwelkomen nieuwe inzendingen, maar ik denk niet dat het eerlijk zou zijn voor die mensen die net binnenkomen om te zeggen: ‘We hoeven onszelf al 40 jaar niet te stelen, en jullie andere mensen die er al vele jaren zijn , jij doet dat.'”

Geruchten gaan er al lang op dat Apple de auto-industrie betreedt. Het zou naar verluidt een volledig uitgeruste, zelfrijdende elektrische auto zijn die zal concurreren met Tesla en andere elektrische voertuigen. Apple zou kunnen samenwerken met andere populaire fabrikanten zoals Hyundai of BMW of op zoek kunnen gaan naar een andere optie.

Beleggers zeggen dat de “Apple Car” een kwestie is van “wanneer en niet of”. Een geautomatiseerde elektrische auto van Apple zou tegen 2030 naar schatting $ 50 miljard kunnen genereren.

Er wordt bevestigd dat Apple in partnerschappen is geweest met gevestigde autofabrikanten. In januari nam Hyundai de ongebruikelijke stap om te bevestigen dat het in onderhandeling was met Apple. De openbare opmerkingen leidden ertoe dat Apple naar verluidt de gesprekken stopzette vanwege het gebrek aan discretie. Hyundai en haar dochteronderneming Kia probeerden vervolgens afstand te nemen van die opmerkingen.

Terwijl de onderhandelingen aan de gang waren, kwamen er meer rapporten naar voren die beweerden dat de bazen van Hyundai “kwellend” waren over het project. De autofabrikant overwoog naar verluidt om het project aan Kia over te dragen om de impact op het merk Hyundai te minimaliseren door een fabrikant van voertuigen voor andere bedrijven te worden.

Hyundai is niet de enige potentiële partner voor Apple voor de “Apple Car”, waarbij de iPhone-maker voelsprieten op andere locaties heeft aangebracht. Het zou gesprekken hebben gevoerd met autofabrikanten in Japan, en ook Britse parlementsleden hebben interesse getoond om de productie naar het land te brengen.

Dit is niet de eerste keer dat gevestigde zwaargewichten uit de industrie Apple waarschuwingen geven met misschien een vleugje neerbuigendheid nu het bedrijf uit Cupertino een nieuwe markt betreedt. Nadat Apple de eerste iPhone had aangekondigd, zei de toenmalige CEO van Microsoft, Steve Ballmer: “Er is geen kans dat de iPhone een aanzienlijk marktaandeel krijgt. Geen kans.” Op dat moment pushte Microsoft zijn Windows Mobile-besturingssysteem.

De CTO van Motorola zei destijds ook: “Er is niets revolutionairs of storends aan de technologieën. Aanraakinterface, bewegingssensoren, versnellingsmeter, morphing, gebarenherkenning, camera van 2 megapixels, ingebouwde mp3-speler, wifi, Bluetooth , zijn al beschikbaar in producten van leiders in de mobiele industrie. “

You may also like