Autofabrikanten, hier leest u hoe u Apple CarPlay op de juiste manier doet

Het infotainmentsysteem in uw auto is misschien moeilijk, verwarrend, slecht ontworpen – of al deze dingen. Apple CarPlay belooft een snelkoppeling: het vereenvoudigt functies van muziek tot telefoontjes, zelfs navigatie en spraak-naar-sms.

Het concept is simpel. Het infotainmentscherm van uw auto bootst uw iPhone na en bedient deze om Siri, Waze en andere verschillende apps te gebruiken. Maar hoewel CarPlay zich heeft uitgebreid tot een groot aantal nieuwe auto’s en vrachtwagens die u vandaag kunt kopen, zijn niet alle systemen die het aanbieden gelijk gemaakt.

In de vier jaar sinds CarPlay zich over de hele industrie verspreidde, is het veranderd en heeft het functies, mogelijkheden en connectiviteitsopties toegevoegd. Dat betekent dat voor elke verschillende auto of vrachtwagen waar CarPlay beschikbaar is, er een ander formaat, schermformaat of manier is om toegang te krijgen tot spraakopdrachten. Wat bedoeld was als een one-size-fits-all interface is onderworpen aan een verrassend – en soms teleurstellend – aantal hacks en snelkoppelingen door autofabrikanten zelf.

Sommige autobedrijven gaan met de geest van de interface, waardoor het onderweg eenvoudiger en veiliger wordt. En sommigen koesteren duidelijk wrok. Dit zijn de manieren waarop het goed gaat in de beste Apple CarPlay-interfaces.

Laten we draadloos gaan

Wireless CarPlay is de beste CarPlay – geen snoeren, geen gedoe, alleen een automatische verbinding via Bluetooth zodra het voertuig opstart.

De nieuwste auto’s van Audi en BMW met touchscreens bieden allemaal draadloze CarPlay, maar in onze tests is het BMW-systeem glitchy en ingewikkeld om te verbinden. Na een eerste koppeling werkt het goed, maar het kan net zo goed goed werken vanaf het eerste gebruik.

Wireless CarPlay komt in 2020 naar niet-luxe voertuigen via het Fiat Chrysler Automobiles Uconnect 5-systeem en de Ford Sync 4-interface.

Tot op heden hebben de meeste voertuigen met draadloze CarPlay ook een draadloos oplaadstation om de iPhone van stroom te voorzien, zodat het systeem de batterij niet leegmaakt.

Ga wijd

Het lijkt logisch, en toch geven veel autofabrikanten CarPlay niet op volle breedte weer op het infotainmentscherm. We kijken naar jou, Toyota Supra en Porsche 911.
Kia, Hyundai, Audi en vele anderen doen het goed. Een display over de volledige breedte maakt de CarPlay-knoppen groot en gemakkelijk te vinden en te gebruiken. Het kan erg zijn als het andere schermgebaseerde functies blokkeert die niet kunnen worden bediend door CarPlay, zoals klimaatregeling.

android auto mirrorlink 2020

android auto mirrorlink 2020

De overname

Veel voertuigen hebben een 8,0-inch of kleiner touchscreen, wat betekent dat CarPlay het hele scherm moet overnemen, anders veranderen de knoppen in vierkantjes van Chiclet-formaat. Dat laat weinig ruimte over voor andere functies die automakers hebben ingebakken in touchscreen-interfaces.

FCA, Volvo en Subaru hebben ontdekt hoe dit probleem kan worden opgelost: grotere schermen.

Volvo stapelt CarPlay op zijn 9,0-inch touchscreen in portretstijl in de tegels van de interface, waardoor gebruikers toegang tot de andere voertuigfuncties kunnen behouden terwijl ze CarPlay gebruiken. Het 12-inch scherm van FCA in de Ram-pickups en de 11,6-inch eenheid van Subaru in de nieuwste voertuigen werken als een moderne dubbel-DIN-stereo. CarPlay kan boven op het scherm worden uitgevoerd voor bijvoorbeeld Waze-navigatie, terwijl het audio- of klimaatregelsysteem van de auto kan worden bediend op de onderste helft van het scherm.

Geen werkzaamheden vereist

Men zou niet in systeemmenu’s hoeven te graven om CarPlay te vinden. Zodra een telefoon is verbonden, zou deze eenvoudig als een pictogram in het app-vak van het infotainmentsysteem moeten verschijnen. De nieuwste systemen van Mercedes-Benz, Audi, FCA en Ford doen dit allemaal goed. Toyota dringt erop aan dat gebruikers CarPlay activeren via een schakelaar op het scherm bij het eerste gebruik.

android auto mirrorlink 2020

android auto mirrorlink 2020

Aanraken

CarPlay werkt het best op een touchscreen. Het wordt exponentieel minder gemakkelijk te gebruiken met infotainmentsystemen die een touchpad, een muis of een draaiknop gebruiken om infotainment te bedienen.

Scrollen in een bewegend voertuig om het pictogram te vinden dat nodig is in de interface, of erger nog, met een muisachtige controller zoals die in Lexus-voertuigen, is moeilijker dan een gewoon touchscreen.

Zoals Steve Jobs het ooit zei: mensen hebben een ingebouwde stylus, het is onze vinger. We moeten dat gebruiken om het scherm en de pictogrammen gemakkelijk, snel en veilig te manipuleren.

You may also like