De Suzuki Vitara 2019 met MirrorLink is een verrassend levendig pakket

De mensen bij Suzuki moeten tegenwoordig wel wennen aan de smaak van champagne, gezien de goede prestaties van het merk.

Terwijl sommige fabrikanten de release van de maandelijkse Naamsa-verkoopcijfers moeten waarmaken, blijft Suzuki indrukwekkende aantallen noteren. Neem augustus als voorbeeld. Algemeen beschouwd als een magere maand in de industrie, verkocht de Japanse fabrikant 1 581 nieuwe auto’s en lichte reclamespots – waarmee het naar de achtste positie van best verkopende fabrikanten werd gebracht.

Om dat cijfer enig perspectief te geven, is het een stijging van 21% in vergelijking met de overeenkomstige periode vorig jaar. Even relevant is dat de totale markt een daling van 3,9% liet zien.

Een groot deel van de nieuwe autoverkopen voor Suzuki komt neer op één voertuig – een auto die ontegenzeggelijk de fortuinen van het merk in SA heeft veranderd – de Swift.

Deze budget compacte auto werd in 2008 lokaal gelanceerd en blijft op basis van een aantal factoren van kracht naar kracht gaan. Als het gaat om de prijs, is dit een teken dat het begint bij een zeer concurrerende R162 900. Toegegeven, het GA-model op instapniveau is echter vrij schaars als het gaat om standaardfuncties.

Maar veel consumenten zullen dit aspect over het hoofd zien, omdat het exterieurontwerp, de bouwkwaliteit en de beproefde 1,5-liter benzinemotor het een voorsprong geven op veel van zijn concurrenten. Maar Suzuki is niet alleen een one-trick-pony, want het heeft ook de sterk onderschatte Baleno, eigenzinnige Ignis, praktische Ciaz, instapmodel Celario en overal Jimny, die allemaal bijdragen aan het indrukwekkende verkoopcijfer.

Een ander voertuig dat de neiging heeft om onder de radar te vliegen, en het onderwerp van deze review, maakt deel uit van het SUV-aanbod van het merk, de Vitara. Het belang van een goede SUV in de line-up van een fabrikant kan niet genoeg worden benadrukt, omdat het een divisie van autorijden is die blijft evolueren en de verkoopgrafieken domineert.

Suzuki heeft geen uitgebreide modellenreeks van de Vitara, met slechts zeven derivaten beschikbaar. Een relatief nieuwe toevoeging is de bereik-topping Vitara 1.4 Turbo GLX. Onder de motorkap zit de 1,4-liter Boosterjet-motor van Suzuki – dezelfde als in de Swift Sport – die 103 kW en 220 Nm levert en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (auto is beschikbaar), het is een prettige combinatie.

De levering van vermogen is soepel, versnellingswisselingen in handmatige gedaante kort en nauwkeurig en of het nu in de stad of op de openbare weg is, men voelt altijd dat er voldoende vermogen voorhanden is.

Suzuki heeft er een gewoonte van gemaakt – en een die zeer welkom is in mijn boeken – om zijn voertuigen met veel standaard goodies in te pakken. De Vitara is hier een ander voorbeeld van.

Uitgerust met LED-dagrijlichten, automatische LED-koplampen, een set zilveren dakrails en chromen details in het voorrooster en onder de mistlampen in combinatie met 17-inch lichtmetalen wielen, geeft de buitenkant een stijlvol uiterlijk.

De lijst met luxe op de technologieafdeling wordt voortgezet met het 7-inch touchscreen infotainmentsysteem met smartphone-connectiviteit, achteruitrijcamera, Bluetooth-connectiviteit, ingebouwde Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink-systemen.

Maar het is ook wat je niet met het oog ziet dat de Vitara tot een aantrekkelijke propositie maakt. Hiermee bedoel ik een uitgebreide lijst van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in het hele assortiment, waaronder een lovenswaardige zeven airbags, elektronische stabiliteitscontrole met tractiecontrole, ABS-remmen, elektronische remverdeling en remassistent.

Ga zitten en maak een vergelijking van wat sommige concurrenten van Vitara aanbieden en u zult misschien aangenaam verrast zijn. Ik weet dat ik het was. Terwijl de vorige generatie Vitara op het punt stond onopvallend te zijn en verloren te zijn in een overvloed aan SUV’s, vertoont deze nieuwste incarnatie (opnieuw gelanceerd in 2015) een broodnodige persoonlijkheid.

Een voorbeeld hiervan is waar de carrosseriekleur contrasteert met de keuze voor een zwart of wit dak. Onze testeenheid had een aantrekkelijke rode kleur, met het zwarte dak dat het algehele uiterlijk mooi aanvulde. Het heeft een geclaimd brandstofverbruik van 5,8 l / 100 km voor de handleiding – iets hoger voor de auto – en dit is een gemakkelijk haalbaar cijfer zoals ik onlangs vond tijdens een rit naar KwaZulu-Natal.

Hoewel, technisch gezien, de Vitara in het “compacte” SUV-segment valt, is er niets kleins aan de binnenruimte. Vier volwassenen kunnen gemakkelijk worden ondergebracht zonder een woord van klagen over been- of hoofdruimte. Klap de achterbank naar beneden en u zult wees ook verrast door de beschikbare opslagruimte.

Suzuki bouwt ook een sterke reputatie op als het gaat om betrouwbaarheid, wat wordt geïllustreerd door de Vitara Turbo GLX die wordt verkocht met een garantie van 5 jaar / 200.000 km, een serviceplan van 4 jaar / 60.000 km en 24/7 hulp bij pech onderweg.

Over het algemeen is het een mooi afgerond pakket en vormt het een mooie aanvulling op de rest van het assortiment.

You may also like