"Internet of Things" verbonden auto's dagen autofabrikanten uit!

Het toenemende belang van het internet voor het verstrekken van gegevens, diensten en data-analyse is het creëren van de uitdagingen voor automotive toeleveranciers, die zeer vertrouwd IT-bedrijven zal zijn, schrijft Andrew Macleod

In het verleden behoeften van de markt voor consumentenelektronica, computer netwerken, en de auto-industrie waren zeer aparte, elk met hun eigen ontwerp cycli en veiligheidseisen. Convergentie van deze sectoren is dit voor altijd veranderd, en veel van de historische uitdagingen en met succes aangepakt door computernetwerken worden nu voorgelegd aan de auto-industrie.
Automotive OEM’s zijn nu op zoek naar veilige aangesloten auto oplossingen met de ondersteunende infrastructuur. Veiligheid en beveiliging zijn centrum podium met een hoge consument bewust te maken van de dreiging van elektronisch gekaapte voertuigen.
Onze computers en laptops hebben meestal de mogelijkheid om met elkaar te verbinden via draadloze of lichamelijke kabelnetwerken. Dit is niet het geval de aangesloten auto – alle voertuigen vereisen draadloze alleen verbindingen. Maar hoe is dit het beste geïmplementeerd?
Bijna 100% van alle automobilisten zijn smartphone-eigenaars, en hebben de mogelijkheid om te communiceren, terwijl in transit. Deze apparaten worden steeds meer geïntegreerd in het voertuig, door middel van MirrorLink, Apple CarPlay of Google Android Auto – bieden allemaal een middel om externe netwerk datastroom in het voertuig systeem. Echter, tethering via een smartphone is niet veilig en robuust genoeg voor de behoeften van passieve of actieve autonome controle over het voertuig.
Embedded modems zullen steeds meer worden gebruikt door fabrikanten, waardoor het volledige scala van datacommunicatie die nodig zijn door een aangesloten auto. Embedded modems bieden autofabrikanten een aantal extra mogelijkheden, zoals Wi-Fi-hotspots, en voldoen aan de behoeften met betrekking tot e-Call of automatisch hulpdiensten oproepen, en bieden Internet-gestreamde conciërge diensten aan de bestuurders en passagiers.

Draadloze communicatie standaarden hebben hun basis in de IEEE 802.11-specificatie. De norm legt een reeks van Media Access Control (MAC) en de fysieke laag (PHY) specificaties voor de uitvoering van zowel vaste lokale netwerken (LAN’s) en draadloze lokale netwerken (WLAN’s). Het is veruit de meest populaire oplossing voor netwerk-gebaseerde communicatie, en gebruikt door vele typen apparaten variërend van kantoor en thuis computers om smartphones en consumentenelektronica.

In 2010 heeft de IEEE publiceerde de IEEE 802.11p draadloze wijziging die het mogelijk maakt voor omgevingen waar er met hoge snelheid bewegende componenten die nodig hebt om draadloos te verbinden, zoals auto’s op een snelweg. Het richt zich op uitdagingen zoals Doppler verschuivingen, snel veranderende draadloze pad omstandigheden, de noodzaak om de uitwisseling van gegevens snel opzetten van een draadloze verbinding, en beheren in zeer korte tijd – meestal minder dan 100ms.
IEEE 802.11p biedt een multi-channel controlemechanisme voor communicatiekanalen gedefinieerd in de Dedicated Short Range Communication (DSRC) spectrum.
Voor aangesloten auto en voertuig-infrastructuur (V2X) communicatie, hebben frequenties gebaseerd op 5.9GHz DSRC geselecteerd.
De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) toegewezen 75MHz van het spectrum in de 5.9GHz band te worden gebruikt door Intelligente Transport Systemen (ITS) en In Europa, de European Telecommunications Standards Institute (ETSI) toegewezen 30MHz van het spectrum in de 5.9GHz band.
Slimme integratie van apparatuur in de nieuwe auto’s wordt nu verwacht door de consument. Om de smartphone verbinding te maken in-voertuigsystemen, USB of Wi-Fi in de auto banden met Miracast beschikbaar zijn.
De Car Connectivity Consortium (CCC) is opgericht om te bevorderen en bieden MirrorLink als een industriestandaard betekent voor slimme integratie van apparatuur, en maakt het mogelijk geselecteerde geverifieerd telefonische apps op afstand worden benaderd, weergegeven en bediend vanuit het voertuig infotainment head-units. Smartphone-fabrikanten van apparatuur en het voertuig OEM’s, zoals Honda en Volkswagen zijn al in productie met MirrorLink. Apple-apparaat integratie, samen met Apple’s CarPlay oplossing enigszins overlappende MirrorLink en Google’s Android Auto.
Als gevolg daarvan, op de korte termijn zal voertuig OEM’s moeten zowel Apple iOS en Google Android-integratie-apparaat te ondersteunen.
De tethered smartphone is een potentiële toegangspoort voor het doorgeven van real-time verkeersinformatie, weg waarschuwingen, en de snelweg informatie aan de bestuurder informatiesysteem.

Linux wordt steeds momenteel op als een geprefereerde besturingssysteem in voertuigen. Veel verschillende versies zijn gekomen, maar weinigen worden beschouwd als auto-industrie en de productie-klaar in hun oorspronkelijke vorm. Open source communities zijn rijke mogelijkheden bijgedragen aan Linux, ondersteuning van meerdere communicatie-interfaces zoals draadloos.
Autofabrikanten willen niet dat de aansprakelijkheid die door de VN-benodigde functionaliteit, zodat leveranciers aanpassen vele aspecten van de standaard Linux-distributies. Sommige van deze veranderingen zijn het opstarten optimalisatie – van een standaard van 15-20 seconden neer op twee seconden of minder; porten van Linux op automotive-grade hardware (met geoptimaliseerde beveiligd geheugen partities om de veiligheid kritische bestuurder informatie te beschermen); bootloader authenticatie; en device driver optimalisaties.

Een typische automotive Linux stack, aandacht voor de IEE 802.11p draadloze communicatie-elementen wordt getoond in figuur 2:
Er zijn ook veel Linux-ruimte gereedschappen beschikbaar, zoals iw en iwconfig voor de configuratie en de status controleren van de draadloze apparaten.
Autofabrikanten zijn het ontwikkelen van vaardigheden in huis om deze nieuwe technologieën te ondersteunen en design tools beschikbaar die het mogelijk maken de prestaties metingen en het systeem tuning en testen om de behoeften van ISO26262 functionele veiligheidsnormen voldoen. Voertuig OEM’s proberen herbruikbare activa die uiteindelijk de kosten van het ontwerp en de ontwikkeling te verminderen creëren.
Connected auto’s zijn een belangrijk onderdeel van onze ivd revolutie. Niet iedereen zal willen in een autonoom en onbemande voertuig te worden vervoerd, maar we zullen allemaal profiteren van het ontvangen van verbeterde real-time informatie en van wordt aangesloten op het internet en miljarden andere elektronische apparaten zoals we reizen over.

Dit vindt u ook leuk