SEAT onthult Arona, zijn tweede SUV; nu met Mirrorlink

Volkswagen Group’s Seat Unit onthulde de Arona, het tweede model in het merk’s plan om de SUV / crossover-boom naar duurzame winstgevendheid te rijden.

De Arona zal concurreren met modellen zoals de Renault Captur en Nissan Juke. Bij de onthulling van de SUV hier op maandag, zei de zittingpresident Luca de Meo dat de Arona tot op heden deel uitmaakt van het grootste product offensief van Spanje. De Meo wil dat SUV’s 30 percenten bedragen voor 35 procent van de wereldwijde omzet van de marques, nu van ongeveer 5 procent.

SEAT Arona (Mirrorlink)

SEAT Arona (Mirrorlink)

Seat Design Director Alejandro Mesoneros zei dat hij en zijn stylingsteam in de oprichting van de Arona erop gericht waren de SUV ‘een stevige auto voor het dagelijks leven’ te maken met het onderscheidende gevoel van een crossover. Daarom heeft de SUV zich om de wielbogen en de kantrokjes bekleed, zei hij. De Arona wordt ondersteund door de MQB A0-architectuur van VW Group, die ook wordt gebruikt door Seat’s nieuwe generatie Ibiza subcompact hatchback, die volgende maand in gebruik wordt genomen en de komende, zesde generatie VW Polo.

De 4138mm lange Arona is 79mm langer en 99mm groter dan de Ibiza. Het heeft ook een grotere bodemvrijheid en heeft een grotere romp met een capaciteit van 400 liter.

De Arona wordt aangeboden met een keuze uit twee, drie-cilinder benzinemotoren met 95 pk of 115 pk, een viercilinder, 150 pk benzine-eenheid en een 1,6 liter diesel met 95 pk of 115 pk. Een mid-2018 compressor met een 90 pk, 1.0 liter gecomprimeerde aardgasmotor zal beschikbaar zijn. Het zal rijden assistentie en infotainment systemen aangeboden in andere Seat modellen zoals adaptieve cruise control, bestuurder vermoeidheid herkenning en multi-botsing remmen. Connectiviteit omvat Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.

SEAT Arona Mirrorlink

SEAT Arona Mirrorlink

De Arona zal zijn publieke debuut op het autoshow in Frankfurt in september hebben en zal het einde van het jaar aan dealers behalen, zegt Seat. Het wordt gebouwd naast de Ibiza in Seat’s fabriek in Martorell, in de buurt van Barcelona. Seat zei dat het 900 miljoen euro heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Arona en de nieuwe Ibiza, een deel van de totale investering van 3,3 miljard euro voor de periode 2015-2019.

De Arona komt bij de Ateca compact in de SUV-serie van Seat. Een nog niet-naamloze middelgrote SUV is gepland om volgend jaar te lanceren. Groei naar drie SUV’s van nul zal de dekking van de Europese markt uitbreiden tot 72 procent van 53 procent, de automaker schat. Het kleine SUV / crossover-segment van Europa wordt verwacht in 2018 te groeien tot meer dan 2 miljoen verkopen en tot 2,3 miljoen tegen 2020, volgens voorspellingen van marktanalisten bij LMC Automotive.

In de eerste vijf maanden steeg de wereldwijde omzet van Seat met 14 procent tot 201.300. Seat richt op hogere marges van de SUV lineup om de lange termijn winstgevendheid bij het merk te waarborgen, dat na een decennium van verliezen in 2016 winst heeft gewonnen.